понеділок, 15 квітня 2019 р.

Економіка розвалу Хто знищив дизелебудівний завод імені Кірова


Без війни. Без єдиного вибуху  унікальне підприємство перетворено на руїни.
Дизелебудівний завод імені  Кірова – одне  з найстаріших підприємств в Україні -  був заснований у Токмаку,  в 1882 році німцем Фуксом як завод землеробних машин.
Після Жовтневої революції і громадянської війни, в 1923 році завод Фукса і завод Клейнера об'єднали в одне підприємство під назвою «Червоний прогрес». Тут  було запущено виробництво першого радянського трактора «Запорожець», налагоджено виробництво нафтових двигунів, жаток, букерів і плугів.

фото Л.Арман

9 липня 1935 року заводу присвоєно ім'я Сергія Кірова. В цьому ж році такмачани отримали завдання і освоїли виробництво перших радянських торпед – «самохідних морських мін». 


У післявоєнний період на Токмацькому  заводі імені Кірова був налагоджений випуск нових дизелів потужністю 40 і 80 кінських сил,  а на початку 50-х створена базова модель дизеля 6Ч12 / 14.
В радянські часи,  за директорства  Василя Ахрамєєва дизелебудівний завод імені Кірова був одним з провідніх дизелебудівних заводів СРСР, випускав понад 90 модіфікацій дизельних двигунів, дизель-генераторів, суднових двигунів і дизелів для приводу різних механізмів . Він також  відповідав за надійність ракетно-ядерного щита СРСР і за поставку в армію легендарного УТД-20 ( універсальний танковий двигун)  для бронетехніки.

легендарна "двадцятка". 2006 рік. фото Л.Арман

В кінці 70-х років дизелебудівний завод увійшов до  ВО «Південдизельмаш» і крім дизелів випускав товари широкого вжитку, зокрема дитячі велосипеди і змішувачі води, що користувалися підвищеним попитом у населення.
На заводі, що був  містоутворюючим  підприємством  Токмака, працювало понад 10 тисяч чоловік. До їх послуг працювали заводські клуб і бібліотека, Палац спорту,  був побудований цілий житловий мікрорайон з багатоповерхівками, магазинами, дитсадками і школою, який назвали «Ахрамєєвка» на честь директора дизелебудівного.
Після виходу Василя Ахрамєєва на заслужений відпочинок і після розвалу СРСР завод поступово втрачав  ринки збуту, виробництво дизелів постійно скорочувалося, а разом з цим відбувалося і скорочення чисельності працюючих.
В той час керівники підприємства змінювалися один за одним: А.Чемерис, Г.Прудніков, В.Іщенко, А.Мунтянов. «Руководителями  предприятия … становились   не подготовленные  к этой работе люди. Никто из них не знал работы, не имел да и не хотел иметь хорошей команды, способной грамотно, квалифицированно руководить колективом» написав у своїй книзі «Токмак:взлеты и падения» Василь Ахрамєєв. 

Генеральний директор ВО "Південдизельмаш", Заслужений машинобудівник України і Почесний громадянин Токмака Василь Ахрамєєв на презентації своєї книги "Токмак: взлеты и падения". 2015 рік. Фото Л.Арман
Він же написав і «забавну»  історію яким чином  колишній керівник дизелебудівного А.Мунтянов  повісив на завод мільйонний доларовий кредит дочерної фірми під більше 80 відсотків річних, не думаючи , « что предприятие, которым он сам руководил, в долгах как в шелках, а теперь станет окончательным банкротом» ( стр.247, В.Ахрамеев  «Токмак: взлеты и падения»).
І саме через цей кредит, що дизелебудівний повертати був неспроможний,  у  2000 році почалася нищівна атака на завод з боку КБ «Приватбанк», що входив у групу «Приват».
Господарським судом Запорізької області 16.08.2000 року було прийнято рішення про порушення справи про банкрутство ВАТ «Південдизельмаш». Судовий позов ініційовано ЗРУ КБ «Приватбанк», який очолив комітет кредиторів підприємства.
Згідно з умовами мирової угоди від 10.11.2006 року між підприємством-банкрутом ВАТ «Південдизельмаш» та кредиторами частина майна ВАТ вартістю понад 7,7 млн. грн. передана кредитору першої черги  (ЗАТ КБ «ПриватБанк») в обмін на його кредиторські вимоги.
Через тиждень після підписання мирової угоди представники «ПриватБанку» приступили до розривання ВАТ «Південдизельмаш»  на шматки. «Привату» в той час перейшло одне з найсучасніших виробництв з виготовлення двигунів для бойових машин піхоти.
На базі «Південдизельмаш» створювалися приватні фірми, розпочалося вивезення цінного обладнання. По суті почалося знищення дизелебудівного заводу імені Кірова - підприємства, що Постановою  Кабміну від  03.03.1999 року  було віднесене до тих, що мають стратегічне значення для економіки та оборони країни.
У 2008 році  у підприємства, яке душив кредитний зашморг, з`явилася перспектива на відродження: тут почалося крупно вузлове збирання китайських вантажівок «YUDJIN», у людей з`явилася робота, у завода – вигідне замовлення.

2008 рік. На дизелебудівному заводі імені Кірова освоєно крупновузлове складання китайських
вантажівок «YUDJIN». Фото Л.Арман


Про те вже в 20-их числах листопада 2008 року відбулося рейдерське захоплення підприємства.
« В середині робочого тижня працівників без будь-яких пояснень поставили перед фактом закриття підприємства і відтоді охоронці нікого на підприємство не пропускали. Вони не пропускали робітників навіть забрати з цехів та відділів свій робочий одяг, особисті речі. По суті з людьми обійшлися не по-людськи. Їх ніхто не ознайомлював з наказами про закриття підприємства, про їх звільнення чи скорочення. Людей викинули на вулицю, не сплативши ані копійки заборгованості по зарплаті, яку робітники не отримували ще з середини літа», - писала я  в статті «Обійшлися з людьми не по-людськи», що була опублікована 27 листопада 2008 року  в газеті «Наше місто Токмак».
З 2009 року ВАТ «Південдизельмаш» не здійснює виробничу діяльність.

У безлюдних заводських цехах гуляє вітер

Залишки булої слави двічі орденоносного дизелебудівного заводу імені Кірова. Фото Л.Арман


За наявною в облдержадміністрації інформацією з території ВАТ «Південдизельмаш» вивезено обладнання, бухгалтерську, кадрову документація та архів ВАТ (технічна документація).
Сьогодні територія колишнього «Південдизельмашу» - суцільні руїни на місці заготівельних, основних, складальних і допоміжних цехів. 



Квітень 2019 року. За високим парканом і колючим дротом на території колишнього дизелебудівного заводу - руїни цехів, над якими кружляють чорні круки. 
Фото В.Нікітченка




Все,  що можна було металеве вивезти – вивезли на металобрухт, що можна було розібрати на будматеріали – розібрали і розбирають.А токмачани,  колишні працівники дизелебудівного залишилися ні з чим.
Ні, вірніше залишилися з боргами по заробітній платі, які навряд чи їм хто поверне...

2009 рік. Протестний мітинг викинутих на вулицю заводчан на центральній площі Токмака
Людмила АРМАН,
фото автора