вівторок, 22 червня 2021 р.

"Щоб нащадки пам`ятали". Так починалася війна.

В ніч з 21 на 22 червня 1941 року гітлерівські війська закінчили останні при­готування, до літаків підвішувалися бомби, тисячі гармат були націлені на прикордонні населені пункти Радянського Союзу. На світанку (о 4.00 за московським часом) німецькі війська перетнули державний кор­дон СРСР і віроломно напали на нашу країну. Фа­шистська авіація масованими ударами ни­щила військові аеродроми Червоної Армії, бомбардувала Київ, Севастополь та інші міста.

Звістка про віроломний напад гітлерівської Німеччини на Радянський Союз приголомшила й Токмак . Опівдні сотні городян зібралися в центрі міста біля репродуктора і почули важливе повідомлення про початок Великої Вітчизняної війни. У той же день, 22 червня 1941 року, на захист своєї Батьківщини піднялися мільйони радянських людей. В їх числі був і токма­чанин Михайло Аврутіс, який прийняв бойове хрещення у боях по обороні Севастополя. Його син Лев Аврутіс став свідком воєнного лихоліття, в евакуації 8- річним хлопчиком допомагав фронту, а після повернення у Ток­мак допомагав дорослим піднімати місто з руїн. Ось що розповів ( спогади записані у 2010 році) Лев Ми­хайлович Аврутіс про ті незабутні роки і своє дитинство, обпалене війною.




- Я корінний токмачанин, народився у Токмаку у 1933 році. Наша сім'я жила у будинку по вулиці Гоголя (зараз у цьому будинку розташоване  ательє «Індпошив»).

22 червня 1941 року була неділя, вихідний день. Зранку мої тато і мама пішли на ринок скуплятися, а коли повернулися, то сказали мені, що почала­ся війна. У перші дні війни чоловіків забрали на фронт. Провели на фронт і ми свого тата.

У серпні 1941 року біля Токмака був обладнаний аеродром для літаків-бомбардувальників Червоної Армії. В сусідніх з моїм будинком жили льот­чики, які літали на територію Румунії – союзника Німеччини у війні – бом­били там бази та табори німців. Одного разу я почув роздираючий душу крик, сильний плач, який не можу й досі забути. Як з'ясувалося – це плака­ли жінки льотчиків, які не повернулися з чергового вильоту в німецький тил. Тоді я зрозумів, наскільки жахлива війна, яке горе несе вона в сім'ї.

З кожним днем фронт наближався і до нас. Якось вночі на Ток­мак налетіли німецькі бомбардувальники і скинули бомби на цегель­ний завод. Дорослі розповідали, що німці летіли бомбити завод імені Кірова, який випускав боєприпаси. Диверсанти повинні були їм пода­ти знак, підпаливши на території заводу вогнище. Але їм це не вдалося. Натомість, тієї ж ночі випалювали цеглу на цегельному заводі (це у селі Фабричне). Побачивши вогники на цегельному заводі, німецькі льотчики прий­няли його за дизелебудівний. Під час того бомбардування деякі бомби не підірвалися – вони були без заряду, а на них фарбою було написано «Чем сможем – обязательно поможем». Можливо цей напис зробили ан­тифашисти або наші військовополонені, яких примушували працюва­ти на німецьких заводах з виготовлення боєприпасів. Знаючи для кого призначалися бомби, ці люди перетворювали їх на порожні оболонки.

В кінці серпня, у вересні, у Токмаку повним ходом йшла евакуація заводу імені Кірова у тил. Від залізничного вокзалу відходили ешелони, які везли заводське обладнання, верстати, у вагонах їхали спеціалісти заводу і їх сім'ї. В одному з таких ешелонів до Кахзахстану була евакуйована й наша сім'я. Залишатися у Токмаку нам не можна було, бо ми вже знали, що на окупованих територіях Радянського Союзу, у містах і селах, німці розстрілювали євреїв. Я знаю, що коли німці окупували Токмак і район, вони арештували усіх євреїв, під Чапаєвкою полонили циганський табір. Неподалік Молочанська німці захопили військовий шпиталь і взя­ли у полон поранених, безпомічних червоноармійців. Усіх цих людей фа­шисти розстріляли у протитанковому рові, що був під Молочанськом. Серед розстріляних був і мій дядько Ісаак, який до останнього воював у винищу­вальному загоні, прикривав відхід на­ших частин і останніх ешелонів.

У цій могилі, що на Пришибсь­ких висотах, похована єврейська сім`я, розстріляна німцями.

У Казахстані ми жили в колгоспі «Сібіряк» Актюбинської області Новоросійського району. Мою бабусю, маму, мамину сестру, мене і мою сестричку поселили у будинок до господині Дарини Василівни і її дочки. Чоловіки цих жінок воювали на фронті.

В 1942 році мені виповнилося 9 років, я мав йти у перший клас. Але пер­ший місяць навчання я провів не за шкільною партою, а разом з іншими дітьми ходив у поле і збирав колоски. Ми старанно збирали колосок до ко­лоска, в'язали снопи, і пишалися тим, що допомагаємо дорослим забезпечу­вати хлібом Червону Армію, яка вела запеклі бої з фашистами. У степу ми також виливали з нір ховрахів, які шкодили посівам пшениці, і тягли у свої нори до 16 кілограмів зерна.

У Казахстані усім біженцям житла не вистачало, то люди гуртом буду­вали хати. В цьому допомагали їм і ми. Мене садовили на коня і той копи­тами змішував солому з глиною. Цю суміш жінки наливали у форми і ро­били саман. Він висихав на сонці і перетворювався у добрий будівельний матеріал, з якого будували хати. В евакуації ми жили в тісноті, але друж­но. Онук Дарини Василівни був немовлям, але настільки прив'язався до мене, що ми навіть спали разом.

Восени 1944 року разом з іншими ми повернулися у Токмак, на батьківщину. Місто було майже повністю зруйноване. Я пішов до третього класу, вчився і допомагав дорослим відбудовувати місто.

А ще ми ходили з хлопцями на Пришибські висоти. Там на полях запе­клих боїв залишилося чимало мін, снарядів. І срізь стирчали бугорки. Ми їх верх руками знімали і натрапляли на останки солдат. Брали у них авто­мати, зброю, гралися ними. Я собі таким чином добув і автомат, і пістолет.

У війну господь Бог врятував мене від смерті і допоміг нам евакуювати­ся у Казахстан. Вдруге врятував він мене вже у повоєнний час. Одного разу старші хлопці, з якими я ходив за трофеями, знову пішли на Пришибські ви­соти, а мене щось вдома втримало. Я з ними не пішов. Замість мене пішов мій молодший двоюрідний брат. На висотах хлопці знайшли міни і почали їх розміновувати. І тут вибух. Двох одразу убило, а мій брат став калікою на все життя, - зазначив Лев Михайлович.

Після війни Л.М.Аврутіс закінчив школу №3 (де навчився грати на баяні і трубі), потім -Токмацький механічний технікум. Працював на заводі імені Кірова випробувачем дизелів. Згідно рішення вересневого 1953 року Пленуму ЦК КПРС був направлений на роботу у село, і вже у колгоспі «Батьківщина» брав участь у механізації сільського господар­ства, автоматизації процесів доїння корів, роздачі кормів, оснащенні по­9

бутових кімнат для колгоспників.

У той час, за наказом партії, у сільське господарство прийшло чимало спеціалістів, а з роками залишився один Лев Михайлович Аврутіс. 27 років він працював у райагропромпостачі, а упродовж 10 років – директором цього підприємства. Пробивний, грамотний спеціаліст, мудрий керівник, талановитий організатор – говорили у ті часи про Льва Михайловича обласні і районні керівники, віддавали йому честь по праці. Шанували його токмачани за щирість, порядність, людяність.

Перебуваючи на заслуженому відпочинку, Л.М.Аврутіс брав активну участь у роботі районної організації ветеранів, у районних заходах, при­свячених пам'ятним датам, і зокрема, визволенню Токмацького району від німецько-фашистських загарбників, Дню Перемоги. Досить часто він приїздив до пам'ятного знака, що встановлений за Молочанськом на місці розстрілу євреїв, циган, військовополонених червоноармійців і свого дядька Ісаака. І вклонявся їх світлій пам'яті. І пам'яті тих, хто став жертвами фашизму у 1941 – 1945 роках, і тим, хто у роки війни не шкодував свого життя заради нашого мирного сьогодення.

Свідок воєнного лихоліття Лев Михайлович Аврутіс помер, але пам'ять про нього жива, як і живі його спогади …

Людмила АРМАН