середа, 31 жовтня 2018 р.

Медична допомога сімейних лікарів Естонії. Нам є чому вчитися!


Шлях Естонії  до ЄС виступив головним каталізатором проведення реформ, серед яких  однією з перших і  найуспішніших  серед пострадянських країн стала  реформа медицини. Під час перебування в Естонії  у нас,  українських журналістів, була можливість побачити як  працює медична система, як здійснюється медична допомога сімейних лікарів, як працюють відділення екстреної медицини ( ЕМО)  та естонська лікарня - Медичний Центр Північної Естонії. Побачене вразило. Сьогодні моя розповідь про те, як в Естонії працюють сімейні лікарі та  сімейні медсестри.
Під час перебування на  одному з найбільших островів Естонії – острові  Сааремаа - у місті Курессааре ми відвідали кабінет сімейного лікаря пані Сілле Велі.
Сімейна лікарка Сілле Велі
У 1982 році вона закінчила медичний університет міста Тарту, працювала на острові дільничним терапевтом і здобула репутацію лікаря, який лікує не тільки медикаментами, а й за допомогою цілющої сили доброти, професіоналізму, розуму і уваги. В роки реформування охорони здоров
`я Естонії пані Сілле Велі пройшла навчання і отримала кваліфікацію сімейного лікаря. 2600 пацієнтів виявили бажання лікуватися у неї. «Це багато», - зізнається лікарка і перед колегами ніяково, але що поробиш: від людей вона не вміє відвертатися. До речі, у місті Курессааре працює 10 сімейних лікарів і проживає 13 тисяч осіб, 2600 з них лікуються у пані Сілле Велі. Ось що значить репутація.
Кабінет Сілле Велі розташований  в  одноповерховому житловому  будинку, де мешкає сімейна лікарка. 

Тут доволі затишно: у кімнаті очікування з каміном облаштовано дитячий куточок, є дитячі іграшки, стіл для сповивання, література для дорослих і малят.
- Це ось реєстратура, маніпуліційний кабінет і кабінет діагностики, там – масажний кабінет, - показувала нам пані Сілле. – А це мій робочий кабінет, де я веду прийом пацієнтів.
Запросивши нас до свого кабінету сімейна лікарка Сілле Велі почала відповідати на запитання українських журналістів, яких цікавило, буквально все.
- Пані Сілле, скажіть, будь ласка, скільки пацієнти платять за візит до сімейного лікаря?
- У нас , в Естонії люди нічого не платять за прийом сімейного лікаря, безкоштовними для людей також є ультразвукові дослідження ( УЗИ), магнітно-резонансні томограми ( МРТ) та ін. В Естонії діє солідарна система медичного страхування, за допомогою якої всі застраховані особи забезпечуються однаково якісними необхідними медичними послугами. Фінансування нашої солідарної системи медичного страхування здійснюється у розмірі  13% від соціального податку, що вираховується  із зарплати працюючого. Для забезпечення доступності медичних послуг Лікарняна каса щороку укладає з сімейними лікарями договори, в яких зафіксовані розміри сум, що виплачують сімейним лікарям за надані застрахованим медичні послуги.
-Якщо не секрет, скільки Ви отримуєте за прийом кожного пацієнта?
- За прийом маленьких дітей віком до трьох років я отримую 8,45 євро, від 3 до 7 років – 6,22 Є, за прийом громадян від 7 до 50  років  - 3,71 Є, від 50-70 років – 5,25 Є, за прийом осіб старше 70 років я отримую 6,38 Є. Сьогодні у мене на прийомі побувало понад 20  пацієнтів, а буває й по 50.  На кошти, що отримую,  я купую все необхідне для забору аналізів, купую в лікарні результати аналізів, сплачую комунальні послуги і зарплату сімейним медсестрам.
 - Скільки годин триває Ваш робочий день?
 - Разом з двома медсестрами я працюю майже кожного дня. Мій робочий день триває дванадцять годин, п’ять з них я витрачаю на особистий прийом пацієнтів. Прийом пацієнта триває близько 20 хвилин. За цей час я маю ретельно обстежити людину,  повинна зрозуміти, чи він симулює чи дійсно хворий. При необхідності,  даю направлення до вузького спеціаліста, або викликаю швидку.
Не дивлячись на щільний  робочий графік, я  знаходжу  час на себе: вранці роблю зарядку, взимку загартовуюся моржуванням, відвідую концерти, щонеділі – сауну.
- Які медичні послуги Ви надаєте пацієнтам?
- Сімейний лікар – це як тракторист широкого профілю: може все. Сімейний лікар спільно з сімейною медсестрою відстежує розвиток дитини, діагностує і лікує більшість захворювань,  піклується про здоров'я людини в цілому. Він  також стежить за лікуванням хронічних захворювань, направляє пацієнта на дослідження і бере аналізи, робить кардіограми, вакцинує, перев'язує рани. Він консультує всіх своїх пацієнтів і дає поради щодо профілактики захворювань. При необхідності сімейний лікар виписує направлення і направляє таким чином пацієнта до лікаря-фахівця.
Разом зі мною працюють дві сімейні медсестри і у кожної з них також важлива роль в роботі з пацієнтом - на самостійних прийомах медсестра консультує і дає інструкції пацієнту з питань, пов'язаних зі здоров'ям,  стежить за пацієнтами з хронічними захворюваннями, робить уколи, виписує таблетки. 

Разом із сімейною лікаркою працює сімейна медсестра
При необхідності сімейна медсестра проводить консультації з сімейним лікарем або записує  пацієнта на візит до сімейного лікаря.
Є у мене і заступник, який допомагає мені  по понеділках і працює зі мною по п’ятницях, а в разі моїх відряджень, навчання або  відпустки –  заміняє мене…
- Скажіть, будь ласка, що повинно статися з пацієнтом, щоб Ви поїхали до нього за викликом?
- Зазвичай, я виїжджаю за викликом, якщо пацієнт престарілий або є маленькою дитиною. Сьогодні, я виїжджала на прийом до старенької бабусі з високою температурою і до трирічної дитини, хворої на отит…
- У вас і сімейних медсестер ми побачили  комп’ютери. Наскільки у своїй роботі Ви використовуєте нові інформаційні технології? І що таке електрона медицина Естонії?
- З 2005 року у нас в Естонії  існує єдина медична база даних, куди заносяться всі звернення пацієнтів до лікарів, діагнози, призначення, результати аналізів, рентген і МРТ-УЗД знімки та ін. Доступ до бази для лікарів - по ID-карті,  пластиковый  картці з чіпом, що є у кожного жителя Естонії.  Запис на прийом до сімейного лікаря здійснюється через інтернет. Рецепт хворому виписується електронний - в аптеці досить пред'явити ID-карту. Аналізи і дослідження з'являються в історії хвороби відразу в електронному вигляді, їх можна самому роздрукувати.
По інтернету або мобільному телефону я консультую своїх пацієнтів.
Моїй роботі, як сімейного лікаря, допомагають також електронні консультації з лікарями-фахівцями.Я маю  можливість проконсультуватися з лікарем-фахівцем за допомогою спеціальної медичної інформаційної системи для уточнення діагнозу і призначення лікування пацієнта. Е-консультація економить час пацієнтів  тому,  що не пацієнт, а  сімейний лікар сам зв'язується з лікарем-фахівцем по електронних каналах. Якщо в ході е-консультації, виявиться, що пацієнт потребує спеціалізованої медичної допомоги або подальших досліджень, лікар-фахівець викликає пацієнта на прийом.
- Пані Сілле, Ви працювали в медицині за часів Радянського Союзу і працюєте в ній після реформи охорони здоров`я Естонії. Як на Вашу думку, яка система медицина краща: та чи нинішня?
- Однозначно, краща нинішня система охорони здоров`я Естонії. В радянській медицині я працювала без апаратури і розраховувала на свої знання і сьоме почуття. Зараз у мене, як сімейного лікаря більше роботи і моя заробітна плата залежить від кількості пацієнтів: чим їх більше, тим моя зарплата вища. За допомогою сучасної апаратури я можу робити кваліфіковану діагностику, робити пацієнтам усі аналізи та проводити обстеження, консультувати хворих по телефону або інтернету, - розповіла нам сімейний лікар  Сілле Велі.
Необхідну первинну допомогу пацієнтам в Естонії надає  сімейний лікар або медсестра. А от  екстрену допомогу - тобто таку медичну допомогу, відстрочка якої може привести до смерті або втрати  здоров'я пацієнта – надають у  відділеннях швидкої медичної допомоги (EMO). Як в Естонії працюють ЕМО, які функції у складі бригад швидкої допомоги виконують водії-парамедики – про це моя наступна розповідь.
Людмила АРМАН, фото автора
Матеріал підготовлено за результатами навчального візиту українських журналістів до Естонії, що був організований Естонським центром східного партнерства за сприяння Українського кризового медіа-центру в рамках проекту «Розвиток професійної спроможності представників регіональних ЗМІ в Україні».