вівторок, 27 серпня 2019 р.

Ексклюзивний репортаж. Борт №1 Військово-Морських Сил України: готові негайно


В  День Державного Прапора та Дня незалежності України журналістки газети «Таврія» Людмила Арман і Яна Олійник на запрошення Одеської регіональної організації Національної спілки журналістів України перебували в місті-герої Одеса, де відбулася урочиста частина ХХ Загальнонаціонального конкурсу «Українська мова – мова єднання». Учасники цього заходу – журналісти, поети, письменники, художники -   побували, зокрема,  на Морському вокзалі, де відвідали кораблі Військово-Морських Сил Збройних Сил України: малий броньований артилерійський катер «Аккерман»,  артилерійський катер «Скадовськ» та  фрегат «Гетьман Сагайдачний».

Хто служить на фрегаті, як він облаштований і в  чому сила Військово-Морських Сил України – у репортажі токмацьких журналісток з борту №1 – кращого військового корабля незалежної України  «Гетьман Сагайдачний».
Військові кораблі - як люди
Мають свій характер,  долю та історію. «Гетьман Сагайдачний» був закладений в Радянському Союзі 5 жовтня 1990 року  року як сторожовий корабель  на елінгу судно-будівного заводу «Залив» у м.Керчь, на замовлення морських частин прикордонних військ КДБ СРСР. Спущений на воду після розвалу СРСР  і розбудови незалежної України 29 березня 1992 року. В червні того ж року урядом України  було прийняте рішення про добудову корабля для Військово-Морських Сил нашої країни, формування яких щойно розпочалося. Кораблеві було присвоєне ім'я «Гетьман Сагайдачний» на честь гетьмана реєстрового козацтва і Війська Запорозького петра Конашевича - Сагайдачного. 
Днем народження військового корабля вважається не той, коли його було закладено або спущено на воду, а той день, коли включено до складу флоту. «Гетьман Сагайдачний» був включений до бойового складу ВМС України 2 квітня 1993 року.  4 липня 1993 року  на флагмані Військово-Морських Сил України відбувся урочистий ритуал підняття українського  військово-морського прапора.
По морях, по океанах

Упродовж 26 років  флагманський корабель Військово-морських сил України «Гетьман Сагайдачний» виконує завдання в Чорному і Середземному морях, в Індійському океані – за ці роки загалом пройшов понад сто тисяч морських миль.


У червні 1994 року року корабель здійснив офіційний візит до Франції, в 1995 році — діловий візит до Абу-Дабі  (Об'єднані Арабські Емірати) на виставку зброї «Айдекс-95», у тому ж році корабель відвідав порт Варна (Болгарія) і Спеція (Італія). У 1996 році зробив перший трансатлантичний похід на чолі загону кораблів ВМС України до США  в порт Норфолк. Тоді ж здійснені ділові візити (двічі) у порти Гібралтар  (Велика Британія) і Понта- Делгада  (Португалія) на Азорських островах.
У 1996 році відвідав Поті, Стамбул, Варну. У червні 1999 року здійснив офіційний візит у складі загону кораблів ВМС України до Ізраїлю в порт Хайфа. У 2000-2004 роках самостійно і у складі груп кораблів відвідував різні порти Туреччини та Болгарії.
У 2008  році корабель упродовж трьох місяців брав участь в антитерористичній операції НАТО «Активні зусилля» у Середземному морі.
Після планового ремонту  згідно з досягнутими домовленостями в рамках військового партнерства України з НАТО в період з вересня 2013-го по січень 2014 року «Гетьман Сагайдачний» залучався до виконання завдань у складі антипіратської операції НАТО.
Кримський водорозділ
- Про те, що в Криму блокуються наші військові частини, захоплено парламент Автономної Республіки Крим, нам стало відомо в останні дні лютого 2014 року, коли ми перебували на острові Крит. Особисто мені стало зрозуміло, що це початок війни і що доведеться прориватися в Одесу, – згадував контр-адмірал Андрій Тарасов, який на той час перебував на борту військового корабля «Гетьман Сагайдачний».
Тоді, на початку березня 2014 року , російські ЗМІ повідомляли, що на флагмані українських ВМС «підняли Андріївський прапор» – мовляв, « Гетьман Сагайдачний» «перейшов на бік Росії». В той самий час корабель, повертаючись після тривалої міжнародної антипіратської операції в Аденській затоці, прямував до порту Одеси – за умов радіотиші, при повному світломаскуванні. 6 березня 2014-го – попри безпідставні звинувачення у зраді, всупереч туману – фрегат «Гетьман Сагайдачний» дістався до Одеського порту.
А Практична гавань, що розташована недалеко від легендарних Потьомкінських сходів, стала для корабля новим домом.
З Україною в серці
Підступи до головної бази для ВМС України в Одесі перекриті КПП і автоматниками. Все, що відбувається всередині кращого військового корабля незалежної України, заховане від стороннього ока. Проте 23 серпня в День Державного прапора у нас з`явилася унікальна можливість безперешкодно пройти через усі КПП  і після паспортного контролю побувати на ботру №1 Військово-Морських Сил  України та зустрітися з екіпажем, який під час анексії Криму не зрадив присязі.


Нашим екскурсоводом на військовому кораблі став старший лейтенант  Олександр Красюк. У 2014-му, всього кілька років тому він був курсантом Академії ВМС України імені Нахімова, що базується в Криму.
У той час як на флагштоку український прапор міняли на російський, юні нахімовці демонстративно заспівали гімн України, За словами Олександра Красюка, тоді було гостре відчуття, ніби в курсантів вкрали мрію.


– Ми йшли з Криму зі злістю, – згадує він. – Чому я маю залишати українську землю, академію, море?! Я завжди мріяв бути військовим моряком, а за мрію треба боротися. Не можна так просто кидати свої принципи.
Їх Олександр Красюк не кинув. Всього за п`ять  років пройшов шлях від курсанта до старшого лейтенанта, командира електронавігаційної групи.
Він і такі як він офіцери і матроси, у кого морське серце  є головним ресурсом фрегата «Гетьман Сагайдачний».
Головний калібр
Коли ми піднялися на палубу військового корабля, що сяяв чистотою та на свято  був прикрашений різнокольоровими прапорцями, від побаченого дух захоплювало. Наш екскурсовод Олександр Красюк водив нас палубою і розповідав про арсенал «Гетьмана Сагайдачного».



 По лівому борту корабля ми побачили  невелику «сорокап`ятку» 1943 року,  така, що  стояла на радянських підводних човнах.
Вона в робочому стані, але використовують її  тільки як салютну гармату.  Головний же артилерійський калібр «Гетьмана Сагайдачного» , автоматична установка АУАК-100, – показав на величезну башту О.Красюк. – Дальність польоту снаряда до 25 кілометрів. Швидкострільність – один снаряд на секунду. Знищує надводні цілі та берегові укріплення противника або повітряні цілі на висоті до 15 кілометрів.




 Для ураження літаків і чужих ракет є зенітно-ракетний комплекс «Оса».  З правого і лівого борту корабля - торпеди, вагою дві тонни кожна. Швидкість – 45 морських вузлів на поверхні (близько 81 км/год) і 40 морських вузлів (72 км/год) під водою. Дальність – до 20 кілометрів.
Є ще спеціальні установки з глибинними бомбами для знищення підводних човнів і торпед противника. Вони можуть стріляти як поодинці, так і залпом. Глибина ураження – до 400 метрів.
Нещодавно флагманський корабель українських ВМС отримав бортовий номер з новим префіксом, що вказує на клас корабля. Цифрова частина «130» залишилась звичною, а літеру U замінила F – від слова «frigates» (фрегат), відповідно до класифікації НАТО.
«Душа» корабля – його екіпаж з 205 чоловік, який повністю відповідає гаслу фрегата «Готові негайно». Життєрадісна, активна, мобільна команда, яка, добре утримує свій корабель в належному стані. І разом з командиром Олексієм Корецьким з честю виконує своє  основне завдання – захищати державний суверенітет України.
Людмила АРМАН,
Яна ОЛІЙНИК.
Фото авторські
Токмак - Одеса -Токмак