субота, 16 січня 2021 р.

Від сьогодні сфери обслуговування перейшли (не перейшли?) на українську мову

 16 січня 2021 року набрала чинності ст. 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», що регулює сферу обслуговування споживачів.

Статус української мови як єдиної державної мови передбачає обов’язковість її використання на всій території України при здійсненні повноважень органами державної влади та місцевого самоврядування, а також в інших публічних сферах суспільного життя. Але, водночас, дія Закону не поширюється на сферу приватного спілкування та здійснення релігійних обрядів.

Від 16 січня поточного року мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи - підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів, здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі, через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. 



Це означає, що український споживач отримає право на обслуговування державною мовою за замовчуванням - у супермаркеті чи в інтернет-магазині, у кав’ярні чи ресторані, в банку чи в аптеці, на автозаправній станції чи на вокзалі, у спортзалі чи бібліотеці. 

Та, поряд з цим, на прохання споживача (клієнта) його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для сторін. Також, за потреби, інформація в цінниках, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню може дублюватися й іншими мовами.

Законом також передбачено і відповідальність за його порушення. Хоча кримінальної відповідальності за порушення вимог закону не передбачено, а адміністративну відстрочено на три роки – до 16 липня 2022 року.

У разі, коли споживача в крамниці обслуговують не державною мовою, він має право, по-перше, вимагати цього від продавця, а по-друге, звернутися зі скаргою до Уповноваженого із захисту державної мови. 08 липня 2020 року ним був призначений Тарас Кремінь, що вже з 08 січня поточного року набув повноважень. 

Так, у випадку коли вимоги Закону щодо обслуговування державною мовою порушені, необхідно зафіксувати даний факт за допомогою аудіо чи відео, відомості про суб’єкта господарювання (назву, місцезнаходження, контакти) та подати скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови. Зробити це можна за поштовою адресою: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12.

Також надіслати скаргу можна на електронну скриньку Уповноваженого: skarhafib.mova-ombudsman.aov.ua. Онлайн-форма подання скарги на сайті Уповноваженого www.mova-ombudsman.gov.ua