Ось і прийшли до нас Різдвяні свята, що принесли і дітям, і дорослим чимало радощів,
веселощів та солодощів. Вони тішать нас
своїм затишком, спокоєм та надіями на краще майбутнє. Кожна родина
по-особливому готується до Свят-вечора, господині варять кутю та узвар, печуть пиріжки та пироги, накривають
столи традиційними стравами.
На вулиці знову лунають колядки. Це хлопчаки, парубки та дівчата ходять від хати
до хати з Віфлеємською зіркою та
співають господарям різдвяні пісні.
Колядують. Були і в нас, наколядували «і жита, і пшениці, з медом палиниці»,
вселили віру і надію на краще.
Важко повірити, але 87 років тому ні в моєму рідному місті
Токмак, ні в селах Токмацького району на Різдво не варили кутю, молодь не
колядувала, діти не носили своїм хрещеним батькам «вечерю». На Різдво 1933 року у безлюдних хатах вив холодний вітер, а по вулицях
гуляла смерть, голодна смерть.
Жорстокий злочин проти української нації
У ХХ столітті українці пережили три голодомори – 1921-1923,
1932-1933 і голод 1946-1947 років. Але наймасштабніший з них припадає на 1932 та 1933 роки. Це, як
стверджують історики, була
карально-репресивна акція на упокорення українського селянства.
В 1932 році сталінський тоталітарний режим вчинив жорстокий злочин проти української нації, внаслідок чого мільйони українських селян були виморені штучно організованим голодом.
В 1932 році сталінський тоталітарний режим вчинив жорстокий злочин проти української нації, внаслідок чого мільйони українських селян були виморені штучно організованим голодом.
За твердженнями
істориків, український голодомор 1932-1933 років був складником багатоходової
каральної операції, спрямованої проти української нації як такої, оскільки її
відродження становило загрозу єдності і самому існуванню радянської імперії. Вона
також була спрямована проти українського селянства як класу, яке чинило опір і
масово виступало проти сталінського плану колективізації сільського
господарства. Як свідчать документи, ця каральна операція була замаскована під
надмірні плани хлібозаготівель, коли влітку та восени 1932 року в рахунок
виконання плану у селян вилучався весь до останньої зернини урожай, а в
колгоспах вивозилися колгоспні фонди, в тому числі й насіннєві.
З осені 1932 року, коли штучно створений голод почав нещадно
винищувати українські міста і села, коли від голодної смерті помирали сотні,
тисячі, мільйони наших співвітчизників, український хліб тисячами тонн відправляли
за кордон, відправляли морем і залізницею.
фото ілюстративне з інтернету |
Весною 1933 року щохвилини в Україні вмирало 17 людей,
щогодини – тисячі, щодня – до 25 тисяч. Такі приблизні підрахунки дослідників
стосовно людських втрат під час штучно організованого голоду у 1932-1933
роках.
Голодомор 1933-го: забуттю не підлягає
Штучному голодомору 1933-го передувала насильницька
колективізація, розкуркулення, хлібозаготівельна кампанія і масовий терор
селян. Представники партійних організацій та сільські активісти конфісковували
у людей все до останньої крихти. Тих, хто цьому противився, карали фізичною
розправою. Цей злочин не оминув і Токмацький район.
Ось що у 90-их і нульових роках мені розповідали про голодомор 1932- 1933 років на Токмаччині
наші земляки, мешканці Токмака і сіл району. Багатьох з цих людей на сьогодні
немає серед живих, вони полинули у вічність, але їхні спогади ще і ще
раз нагадують нам: трагедії голодоморів на Україні не повинні повторитися.
Олександра Степанівна Ситнюк, м Токмак:
- У голодовку у Токмаку була група активістів. Вони ходили
по дворах і забирали у людей все до останньої крихти. Одного разу прийшли до
нас. Під час обшуку знайшли глечик з квасолею, що мама заховала у погрібі. Це
останнє, що у нас залишилося. Мама плакала, благала чоловіків не забирати квасолю, не полишати
нас, малих дітей, на голодну смерть. Але
вони все одно забрали.
Ми вижили у голод, бо мама ходила до Молочанська і там у
німців-колоністів міняла вишивані рушники, скатертини, сорочки на молоко, хліб,
крупи.
У той час мені було 11 років і я пам’ятаю, як на вулицях
лежали трупи людей, які померли від голоду. Їх збирали на підводу і відвозили
на кладовище, що й зараз розташоване в мікрорайоні КШЗ. Виснажених голодом
токмачан ховали в одну братську могилу
без домовин і без хрестів. В центрі кладовища з осені 1932-го до літа 1933-го з`явилося
чимало свіжих могил, судячи по
розмірах, у них покоїлися і дорослі, і
діти…
Анна
Пантеліївна Прус, м. Токмак:
Наша сім’я була велика: семеро дітей, батько й мати. В голод
33-го троє дітей померло. Я була маленькою, але добре пам’ятаю той голодний
час. Ми з батьком їздили у степ, збирали
пасльон, лободу, грицики, з яких мама готувала вариво. Повертаючись додому,
бачили вовків, яких було в Токмаку дуже багато. Вони нападали на ослаблених
голодом людей...
Костянтин Миколайович Залозний, м. Токмак:
- Продуктів
харчування в магазинах Токмака під час голоду не було. Лише в магазині
«Торгсин» продавали ковбаси, консерви,
хліб та усілякі делікатеси. Але придбати їх можна було лише в обмін на золото. Щоб
врятувати свої сім'ї від голодної смерті, люди несли в «Торгсин» золоті
обручки, брошки та інші прикраси.
Тетяна Тимофіївна Мороз,
село Очеретувате:
- У нашому селі
Очеретувате голодною смертю померло 350 чоловік. Зимою, в люті морози земля
промерзла, тож на кладовищі ями для небіжчиків копали по коліно. Ховали без
труни, бо не було дошок, руки і ноги померлих
виглядали із землі...
Найважче було весною 1933-го. Односельці носили з поля додому
грицики, гірчак, лободу та інший бур’ян, готували
з нього юшку і «коржики». Люди їли шпаків, горобців, жаб.
Микола Петрович Чечет, уроженець села Трудове:
- Моя бабуся розповідала,
що багато односельчан, відчуваючи свою кончину від голодної смерті, самі йшли на кладовище помирати. Цих бідолах спонукало
єдине: щоб їхнім родичам не доводилось платити продуктами чоловікові, який
підводою відвозив небіжчиків на цвинтар.
Колоски пам`яті нашої
Мої бабусі та дідусі пережили голодомор 1933-го, та
згадували про це неохоче. Адже тема голодомору довгі роки у нашій країні була
заборонена. Проте гірка і страшна правда
про голодомор відкрилася після 1991 року, вже у незалежній Україні. В 1992 році
на Токмаччині розпочалася робота з увічнення пам'яті жертв голодоморів. У період
з 1993 по 2008 рік у Токмаку, Молочанську і селах району були встановлені
пам’ятні знаки жертвам голодоморів на Токмаччині.
Щороку у навчальних
закладах і Центрі дитячої та юнацької творчості
проводяться тематичні уроки, поминальні
заходи і конференції про історичні події голодомору. Мешканці Токмаччини в
кожну третю суботу листопада, в День пам’яті жертв голодоморів в Україні
долучаються до Загальноукраїнської акції
«Запали свічку».
Ми вшановуємо
хвилиною мовчання пам’ять мільйонів співвітчизників, які стали жертвами
голодоморів 1922, 1933, 1947 років. Згадуємо
усіх, хто помер і пережив те голодне лихоліття. То були жахливі часи.
Пам’ятаймо про це.
Людмила АРМАН